0% Complete
صفحه اصلی
/
دهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
بهینه سازی سیاست های یارانه ای دولت با هدف توسعه خودروهای الکتریکی: مطالعه موردی صنعت خودرو در ایران
نویسندگان :
نرگس محمدزاده
1
سید حسام الدین ذگردی
2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی :
خودروی الکتریکی،هزینه کل دوره مالکیت،یارانه،قیمت گذاری،بازی استکلبرگ،برنامه ریزی دوسطحی
چکیده :
خودروهای الکتریکی به عنوان پاسخی به حل معضل آلودگی های ناشی از بخش حمل ونقل، کاهش وابستگی بخش حمل ونقل به انرژی های تجدیدناپذیر و امکان دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت خودرو معرفی شده اند. بالا بودن هزینه خرید، محدودیت های عملکردی و عدم توسعه جایگاه های شارژ از عوامل اصلی عدم توسعه مورد انتظار این صنعت به شمار می روند. علاوه بر اهمیت نقش دولت، خودروسازان و سیاست گذاران بخش انرژی در توسعه این صنعت، نقش مشتری در پذیرش این خودروها بسیار حیاتی است. با توجه به پایین تر بودن هزینه های عملیاتی خودروهای الکتریکی نسبت به بنزینی، تشویق مشتریان به خرید براساس مقایسه هزینه کل دوره مالکیت خودروها می تواند در راستای افزایش پذیرش مشتری و توسعه این صنعت کمک کننده باشد. مقاله حاضر از نقطه نظر ذینفعان مختلف و با توجه به وضعیت کشور ایران به بررسی مساله توسعه بازار خودروی الکتریکی می پردازد. در این مقاله، یک مساله برنامه ریزی دوسطحی برای مدل سازی بازی استکلبرگ میان دولت و تولیدکننده خودرو توسعه یافته است. دولت به منظور دستیابی به سهم بازار معینی از خودروی الکتریکی و با هدف کمینه سازی بودجه مورد نیاز اقدام به تخصیص یارانه خرید خودروی الکتریکی و یارانه استفاده از خدمات شارژ عمومی می نماید. تولیدکننده خودرو با هدف بیشینه سازی سود خود قیمت بهینه فروش خودروهای بنزینی و الکتریکی را تعیین می کند. در نهایت، مشتری براساس مقایسه هزینه کل دوره مالکیت دو نوع خودرو اقدام به خرید می نماید. نتایج حاصل از حل مدل نشان می دهد که نحوه افزایش قیمت بنزین در کشور ایران به میزان قابل توجهی بر بودجه مورد نیاز دولت برای حمایت از توسعه حمل ونقل الکتریکی اثرگذار است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
معرفی یک چارچوب ارزیابی عملکرد برای شهرهای هوشمند مردممحور
کیانا اعتمادی - علیرضا فریدونیان
Short-run control chart for monitoring Gamma regression profiles
Fatemeh Sogandi
بررسی رابطه هوش هیجانی با عملکرد پروژه با نقش تعدیلگر سابقة شغلی
فاطمه جعفری نژاد - محمّدرضا اخوان انوری - کامیار رئیسیفر
A fuzzy multi-objective optimization model in the sustainable closed-loop food supply chain: A case of protein products
Mojtaba Yarahmadi - Seyed omid Hasanpour Jesri
مدل چندهدفه بازنگری سبد سرمایهگذاری با درنظرگیری عوامل بنیادی سهام
محمدحسین وفائی خواه - امیرعباس نجفی
Tuning LSTM Neural Network Hyperparameters with Taguchi Method for Stock Market Prediction
Hadi Hassanzadeh - Alireza Hamedghafari - Alireza Shadman
ارائه مدل ارزیابی کارایی زنجیره تامین مالی بانکهای تجاری استان اصفهان : رویکرد دو مرحله ایAR-DEA
منصور عابدیان - سعید آقاسی - نرگس باقری لطفعلی
حل مسئله P- مرکز تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از برنامه ریزی فازی
جواد نعمتیان - سلوا حب الوطنی اصل - معصومه سبزکاری
Visionless neural network system to determine safe release time in robot to human object handover
Ali Asadi Khanghah - Amir Reza Zare - Adel Akbarimajd - Mehdi Nooshyar
مسیریابی و جانمایی بهینه خودرو همراه با کمینه سازی هزینه لجستیکی در سیستم حمل و نقل بین شهری
مروارید زاهدی فرد - علی میرشاهی - سمیر قربانی - رضا طهماسبی - سید فرزام رحیمی رهبر
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.2.1