0% Complete
صفحه اصلی
/
دهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
بهینه سازی سیاست های یارانه ای دولت با هدف توسعه خودروهای الکتریکی: مطالعه موردی صنعت خودرو در ایران
نویسندگان :
نرگس محمدزاده
1
سید حسام الدین ذگردی
2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی :
خودروی الکتریکی،هزینه کل دوره مالکیت،یارانه،قیمت گذاری،بازی استکلبرگ،برنامه ریزی دوسطحی
چکیده :
خودروهای الکتریکی به عنوان پاسخی به حل معضل آلودگی های ناشی از بخش حمل ونقل، کاهش وابستگی بخش حمل ونقل به انرژی های تجدیدناپذیر و امکان دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت خودرو معرفی شده اند. بالا بودن هزینه خرید، محدودیت های عملکردی و عدم توسعه جایگاه های شارژ از عوامل اصلی عدم توسعه مورد انتظار این صنعت به شمار می روند. علاوه بر اهمیت نقش دولت، خودروسازان و سیاست گذاران بخش انرژی در توسعه این صنعت، نقش مشتری در پذیرش این خودروها بسیار حیاتی است. با توجه به پایین تر بودن هزینه های عملیاتی خودروهای الکتریکی نسبت به بنزینی، تشویق مشتریان به خرید براساس مقایسه هزینه کل دوره مالکیت خودروها می تواند در راستای افزایش پذیرش مشتری و توسعه این صنعت کمک کننده باشد. مقاله حاضر از نقطه نظر ذینفعان مختلف و با توجه به وضعیت کشور ایران به بررسی مساله توسعه بازار خودروی الکتریکی می پردازد. در این مقاله، یک مساله برنامه ریزی دوسطحی برای مدل سازی بازی استکلبرگ میان دولت و تولیدکننده خودرو توسعه یافته است. دولت به منظور دستیابی به سهم بازار معینی از خودروی الکتریکی و با هدف کمینه سازی بودجه مورد نیاز اقدام به تخصیص یارانه خرید خودروی الکتریکی و یارانه استفاده از خدمات شارژ عمومی می نماید. تولیدکننده خودرو با هدف بیشینه سازی سود خود قیمت بهینه فروش خودروهای بنزینی و الکتریکی را تعیین می کند. در نهایت، مشتری براساس مقایسه هزینه کل دوره مالکیت دو نوع خودرو اقدام به خرید می نماید. نتایج حاصل از حل مدل نشان می دهد که نحوه افزایش قیمت بنزین در کشور ایران به میزان قابل توجهی بر بودجه مورد نیاز دولت برای حمایت از توسعه حمل ونقل الکتریکی اثرگذار است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ارائه یک مدل بهینه سازی برای طراحی شبکه زنجیره تأمین بادوام در شرایط همه-گیری؛ مطالعه موردی
فاطمه محمدی - علی دیوسالار - محمدمهدی پایدار
Enhancing Material Backorder Prediction in Supply Chain Management: A Comparative Study of Tree-Based Models
Hamrah Kor
سیاست پیوندسازی در صنعت گردشگری
سهیلا محمدی فروشانی - حسین خسروشاهی - محسن شهریاری
ارایه روش ترکیبی نوین COATOP به منظور حل مسایل بهینه سازی چندهدفه: مسأله برنامه ریزی تولید احتمالی در زنجیره تامین
الهام شادکام
بهینهسازی سبد مختلط پروژهها و سهام به کمک سه الگوریتم فراابتکاری تحت محدودیتهای دنیای واقعی
امیرحسین خیاطیان - مجید شخصی نیائی
برسی تاثیر عوامل فردی و زیست محیطی وتبلیغات بر قصد خرید مصرف کنندگان لوازم خانگی پاکشوما در شهرستان ابرکوه
محمد رضا فلاح زاده ابرقوئی - آفرین اخوان
Visionless neural network system to determine safe release time in robot to human object handover
Ali Asadi Khanghah - Amir Reza Zare - Adel Akbarimajd - Mehdi Nooshyar
Reliability allocation weights using ME- OWA method with genetic algorithm
Mansour Abedian - Moharram Safari - Mojtaba Abbasi - Payam Shams
بررسی وجوه مختلف شبکه عوامل تاخیر در پروژه ها با استفاده از نقشه شناخت فازی
نیلوفر هدایتی فرد - حامد سلمان زاده
Comparison of Two Customer Segmentation Methods (Case Study: Customer Data from GreenWeb Company)
Mehdi Mohammadi - Mehdi Jabbari Nooghabi - Sanaz Nia - Rozhin Sharifi - Ameneh Mohammadi
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.5.3