0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
شناسایی و اولویتبندی ابعاد کلیدی خدمات ناب با رویکرد فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی
نویسندگان :
دکتر مهدی اجلی
1
1- استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کلمات کلیدی :
خدمات ناب،ابعاد کلیدی،فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی،صنعت گاز
چکیده :
تولید/خدمات ناب یکی از مفیدترین ابزارهای بهبود بهرهوری و از رایجترین پارادایمها در حذف اتلاف در صنایع تولیدی یا خدماتی میباشد. هدف نهایی از پیادهسازی عملیات سیستم تولید/خدمات ناب، ارزشآفرینی و بهبود مستمر کیفیت خدمات، کاهش هزینه، به حداکثر رساندن بهرهوری از تسهیلات، منایع انسانی، سرمایه و رقابتپذیری سازمان و نهایتاً ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان میباشد. سیستم تولید ناب یکی از پیشرفتهترین سیستمهای برنامهریزی و کنترل بوده که به لحاظ جامعیت و تحت تأثیر قرار دادن سایر برنامهریزیهای جامع مدیریتی، در صدر سیستمهای برتر تولیدی یا خدماتی قرار گرفته است. جهت تحقق اهداف فوق در صنعت گاز کشور، شناسايي و اولویتبندی ابعاد کلیدی سیستم تولید/خدمات ناب، ميتواند اولين گام در پيادهسازي این سیستم در این صنعت محسوب شود؛ زيرا تا زمانيكه مدیران و کارکنان اجرایی سازمان، حول اين عوامل اتفاقنظر نداشته باشند و در شناخت و ادراك آنها نسبت به چگونگي پيادهسازي آن شكاف و اختلافنظر وجود داشته باشد، شكست چنين پروژهاي حتمي بهنظر ميرسد. برای این منظور در این مقاله با مرور گستردهی ادبیات، بررسی ابعاد و سابقهی مطالعات صورتگرفته در این زمینه و شناسایی ابعاد کلیدی خدمات ناب، مدلی مفهومی از سیستم خدمات ناب ارائه شده است. در ادامه با طراحی و توزیع پرسشنامهای در میان خبرگان و مدیران صنعت و نهایتاً جمعآوری 170 پرسشنامه، وضعیت صنعت گاز از نظر بکارگیری و پیادهسازی این سیستم با استفاده از آزمونهای آماری کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون میانگین مورد سنجش قرار گرفت که در مجموع حاکی از وضعیت مطلوب صنعت در ارائهی خدمات ناب بود، هرچند که در حوزه «سیستم اطلاعات بصری» وضعیت چندان مطلوبی ندارد و میبایستی تقویت گردد. در پایان با توجه به اهمیت و حساسیت اولویت هر یک از ابعاد مدل پیشنهادی جهت پیادهسازی موفق در صنعت، این ابعاد با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی و از طریق نظرات خبرگان اولویتبندی شدند. با عنایت به مدل پیشنهادی و اولویتبندی انجامشده، یک برنامهی عملی برای پیادهسازی موفق خدمات ناب در صنعت گاز فراهم شد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Exploring Organizational Social Capital in Dynamic Ego Networks: A Multivariate Analysis Approach
Arya Karami - Seyed Taghi Akhavan Niaki
یک مدل برنامهریزی تصادفی دومرحلهای برای تعیین ظرفیت و مدیریت تقاضای یک محصول پایدار جدید، با درنظرگرفتن سیاست انتشار کربن
متین قنبری - مریم عاملی
ارائه و حل مدل دو مرحلهای مکان یابی- مسیریابی توزیع کالا با در نظر گرفتن رقابت در قیمت گذاری و اعمال هزینه های آلودگی و تبلیغات تحت شرایط عدم قطعیت
رقیه رضایی - مصطفی ستاک - حمید تیکنی
ارزیابی و مقایسه بهرهوری تامینکنندگان تابآور-پایدار در دوران کرونا و پیش از کرونا در زنجیره تامین (مطالعه موردی: صنایع غذایی)
مهیار عباسیان - فردین رضایی - آرزو غریب نواز شربیانی
تلفیق مدل تحلیل پوششی دادهها و روش بهترین-بدترین جهت رتبهبندی نمایندگیهای شرکت بیمه منتخب
طیبه صادقیان - حسن خادمی زارع - اسماء حمزه - احمد صادقیه
Designing a multi-period, multi-product MILP model with inventory and shortage system to optimize the product mix (case study: one of the four major lubricant manufacturing companies in Iran)
Mohammad Reza Nemati - Mehrdad Kargari - Ehsan Nikbakhsh
: توسعه و تحلیل سیاستهای تبلیغاتی و تخفیفاتی BOGOF مبتنی بر ترکیب رویکردهای یادگیری ماشین و بهینهسازی برای کاهش ضایعات موادغذایی و سودآوری خردهفروش
حامد آقالر - فرشته پرورش
Enhancing Credit Risk Assessment Using Bagging of Machine Learning Models
Nima Mahmoodian - Reza Ghasemi Yaghin
Structural Review and Analysis of Barriers to Creative Entrepreneurship in Iran's Video Game Industry
Moein Soleimani - Mohammad Hosein Asgharpour - Marzieh Mobasher Amini - Seyed Sina Masoumi
Optimization of a location – routing – inventory problem with hard time window, resilience, and sustainability considerations
Seyed omid Hasanpour jesri - Elham Rahimi
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.2.5