0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
خوشهبندی مشتریان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی بر اساس شاخصهای مدل RFM (مطالعه موردی: یک شرکت خردهفروشی آنلاین)
نویسندگان :
سارا سهرابی
1
امیرحسین نصرتی ملکجهان
2
رویا فیض
3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه صنعتی شریف
کلمات کلیدی :
خوشهبندی مشتریان،مدل RFM،الگوریتم K-means،خوشهبندی سلسلهمراتبی
چکیده :
شناخت مشتریان بهمنظور تمایز میان گروههای مختلف مشتری و تدوین استراتژی متناسب با هر گروه از جمله چالشهای مطرح در سازمانهای مشتریمحور است. خوشهبندی مشتریان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی یکی از راههای شناخت مشتری و مقابله با این چالش است؛ در این پژوهش، بر اساس تراکنشهای ثبت شده از هر مشتری در یک شرکت آنلاین خردهفروش به عنوان مورد مطالعه، ویژگیهای متناسب برای تدوین شاخصهای مدل RFM از فاکتور فروش استخراج شده است. پس از پردازش دادههای بدست آمده، با استفاده از دو الگوریتم K-means و روش سلسله مراتبی، تعداد خوشه بهینه برای گروهبندی مشتریان بدست آمده است؛ نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد دو مدل حاکی از آن است که الگوریتم K-means با اختلاف اندکی از عملکرد بهتری برخوردار است. در نهایت با بررسی تحلیل همبستگی میان شاخصهای RFM، بهترین گروه مشتریان تحت عنوان مشتریان طلایی معرفی شدهاند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بهینه سازی امکانی مسئله ردیابی شاخص: مطالعه موردی در بورس اوراق بهادار
محمد طلایی - احسان ترشیزی
تحلیل و سطحبندی توانمندسازهای شبکه توزیع در زنجیره تامین صنعت جوش
نازیلا ادب آوازه - مهرداد نیکبخت
Enhancing Lung Cancer Diagnosis Accuracy through Autoencoder-Based Reconstruction of Computed Tomography (CT) Lung Images
Mohammad Amin Pirian - Iman Heidari - Toktam Khatibi - Mohammad Mehdi Sepehri
Optimization of the Reverse Engineering Process in the Pump Industry with Thirteen Steps
Mehrzad Modarres - Behzad Karimzad Sharifi - Yasaman Kamrani
بهبود فرآیندهای انبارداری با تحلیل سناریو محور و تخصیص بهینه مکان ذخیرهسازی: مطالعه موردی پایا بسپار آریا
زهرا مجیدی - پروانه سموئی
A new interval type 2 best worst method and its application to healthcare waste treatment selection problem
Nastaran Goldani - Mostafa Kazemi
تحلیل احساسات مشتریان پوشاک با استفاده از تکنیکهای تلفیقی یادگیری ماشین
راضیه رحیمی - رضا قاسمی یقین
پیش بینی قیمت سنگ آهن با استفاده از الگوریتم ژنتیک
الهام جان نثاری - عباس آقاجانی بزازی
Optimizing Human Resource Allocation Through AI-Driven Resume Classification and Grading
Hamed Araghi - Mohammad Aghdasi
مسئله مسیریابی وسایل حملونقل برای جمعآوری پسماند بیمارستانی در زمان شیوع بیماری همهگیری
زهرا محتشمی - کورش عشقی - مجید خدمتی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.2.1