0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
خوشهبندی مشتریان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی بر اساس شاخصهای مدل RFM (مطالعه موردی: یک شرکت خردهفروشی آنلاین)
نویسندگان :
سارا سهرابی
1
امیرحسین نصرتی ملکجهان
2
رویا فیض
3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه صنعتی شریف
کلمات کلیدی :
خوشهبندی مشتریان،مدل RFM،الگوریتم K-means،خوشهبندی سلسلهمراتبی
چکیده :
شناخت مشتریان بهمنظور تمایز میان گروههای مختلف مشتری و تدوین استراتژی متناسب با هر گروه از جمله چالشهای مطرح در سازمانهای مشتریمحور است. خوشهبندی مشتریان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی یکی از راههای شناخت مشتری و مقابله با این چالش است؛ در این پژوهش، بر اساس تراکنشهای ثبت شده از هر مشتری در یک شرکت آنلاین خردهفروش به عنوان مورد مطالعه، ویژگیهای متناسب برای تدوین شاخصهای مدل RFM از فاکتور فروش استخراج شده است. پس از پردازش دادههای بدست آمده، با استفاده از دو الگوریتم K-means و روش سلسله مراتبی، تعداد خوشه بهینه برای گروهبندی مشتریان بدست آمده است؛ نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد دو مدل حاکی از آن است که الگوریتم K-means با اختلاف اندکی از عملکرد بهتری برخوردار است. در نهایت با بررسی تحلیل همبستگی میان شاخصهای RFM، بهترین گروه مشتریان تحت عنوان مشتریان طلایی معرفی شدهاند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مروری نظام مند بر زنجیره تأمین در حوزه مهندسی صنایع با استفاده از تحلیل کتابشناختی(بیبلیومتریک)
سید محمد حسین گتمیری - محمد بهشتی نژاد - مرتضی گودرزی
تخمین نقطه تغییر پلهای در پارامتر نرخ توزیع پواسون با روش خوشهبندی
سمانه صفری - علیرضا شامان - علی یگانه
تشخیص ناهنجاری در شبکه ی پیچیده تراکنشهای بانکی با رویکرد بدون نظارت
سامیه خسروی - مهرداد کارگری - بابک تیمورپور - محمد طالبی - عبدالله عشقی - امین علی عبدی
زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن گارانتی و حمل و نقل دولایه
پریا حکیمی - سعید امامی
Practical Methods for Detecting Illegal Miners Extracting Crypto-currencies in Distribution Networks Based on Harmonic Indices
Hamidreza Amiri
Exploring Organizational Social Capital in Dynamic Ego Networks: A Multivariate Analysis Approach
Arya Karami - Seyed Taghi Akhavan Niaki
بهبود فرآیند واکسیناسیون کووید-19 با استفاده از ششسیگما به منظور ارتقایسلامت در کشور ایران
محمدرضا محرمی - سید حمیدرضا شهابی حقیقی
A new mathematical approach for the limited assortment planning problem with discount policy
Ali Namazian
بررسی شکاف دیجیتال موجود بین والدین و دانش آموزان مدارس استان البرز ( مورد مطالعه: بخش مرکزی شهرستان کرج)
زیبا خورنگ - زهرا امیری - رضا اسفنجاری کناری
شناسایی اولویتهای پایداری زیستمحیطی مبتنی بر اینترنت اشیا در بنادر کانتینری (مطالعه موردی: بندر شهید رجایی)
صوفیه عسکری - سید فرزاد حسینی - سید محمدمهدی حمیدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.7.6