0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
خوشهبندی مشتریان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی بر اساس شاخصهای مدل RFM (مطالعه موردی: یک شرکت خردهفروشی آنلاین)
نویسندگان :
سارا سهرابی
1
امیرحسین نصرتی ملکجهان
2
رویا فیض
3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه صنعتی شریف
کلمات کلیدی :
خوشهبندی مشتریان،مدل RFM،الگوریتم K-means،خوشهبندی سلسلهمراتبی
چکیده :
شناخت مشتریان بهمنظور تمایز میان گروههای مختلف مشتری و تدوین استراتژی متناسب با هر گروه از جمله چالشهای مطرح در سازمانهای مشتریمحور است. خوشهبندی مشتریان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی یکی از راههای شناخت مشتری و مقابله با این چالش است؛ در این پژوهش، بر اساس تراکنشهای ثبت شده از هر مشتری در یک شرکت آنلاین خردهفروش به عنوان مورد مطالعه، ویژگیهای متناسب برای تدوین شاخصهای مدل RFM از فاکتور فروش استخراج شده است. پس از پردازش دادههای بدست آمده، با استفاده از دو الگوریتم K-means و روش سلسله مراتبی، تعداد خوشه بهینه برای گروهبندی مشتریان بدست آمده است؛ نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد دو مدل حاکی از آن است که الگوریتم K-means با اختلاف اندکی از عملکرد بهتری برخوردار است. در نهایت با بررسی تحلیل همبستگی میان شاخصهای RFM، بهترین گروه مشتریان تحت عنوان مشتریان طلایی معرفی شدهاند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
پیشبینی رویگردانی مشتریان یک شرکت اپراتور مخابراتی با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی و یادگیری ماشین
محسن فریبرز راد - منیره احمدی منش
بررسی رویکردهای شبیه سازی- بهینه سازی در مطالعات مرتبط با مدیریت اورژانس و اتاق عمل
کیانا کرامت
زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن گارانتی و حمل و نقل دولایه
پریا حکیمی - سعید امامی
طراحی شبکه زنجیره تامین برنج بر اساس زنجیره های بلوکی: مطالعه موردی
فاطمه زهرا جانی روشن - علی دیوسالار - سعید امامی
تلفیق مدل تحلیل پوششی دادهها و روش بهترین-بدترین جهت رتبهبندی نمایندگیهای شرکت بیمه منتخب
طیبه صادقیان - حسن خادمی زارع - اسماء حمزه - احمد صادقیه
پایش و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تأمین پایدار در صنعت خودروسازی با رویکرد فرآیند تحلیل شبکه ای(ANP)(مطالعه موردی: گروه تولیدی و صنعتی عقاب افشان)
اشکان صفاجو
Comparison of Two Customer Segmentation Methods (Case Study: Customer Data from GreenWeb Company)
Mehdi Mohammadi - Mehdi Jabbari Nooghabi - Sanaz Nia - Rozhin Sharifi - Ameneh Mohammadi
عارضه یابی علل تاخیر فعالیتهای پروژههای صنعتی(مطالعه موردی پتروشیمی اسلام آباد غرب)
مهربان جلیلی زاد - محدثه نادرشاهی
کاربرد یادگیری عمیق در طبقهبندی کریستالهای فنونی
شیرین جوادی - علی مقامی - سید محمود حسینی
Using Redmine as a Computerized Maintenance Management System for Efficient Asset Tracking
Mohammadali Faezirad - Abolfazl Khoshnevisan
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.2.1