0% Complete
صفحه اصلی
/
دهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
پیشبینی و طبقهبندی سرطان سینه با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین:رویکرد دادهمحور
نویسندگان :
مهیار نجاریان
1
فاطمه نجاریان
2
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه فردوسی مشهد
کلمات کلیدی :
سرطان سینه،یادگیری ماشین،طبقهبندی،پیشبینی،رگرسیون لجستیک،ماشین بردار پشتیبان،جنگل تصادفی
چکیده :
تشخیص زود هنگام بیماری به دلیل رشد سریع جمعیت در تحقیقات پزشکی در سالهای اخیر به یک مشکل حیاتی تبدیل شدهاست. سرطان سینه، شایعترین بیماری زنان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و حدود 8 درصد زنان در طول حیات خود به آن مبتلا میشوند. سرطان سینه با جهش ژنها، درد مداوم و تغییرات در اندازه، رنگ (قرمزی) و بافت پوست سینه مشخص میشود. تشخیص زودهنگام و دقیق می تواند تاثیر این بیماری بر سلامت بیماران را به حداقل برساند. طبقهبندی سرطان سینه به پاتولوژیستها کمک میکند تا یک پیشآگهی سیستماتیک و عینی پیدا کنند و معمولاً رایجترین طبقهبندی، دوتایی (سرطان خوشخیم/سرطان بدخیم) است. امروزه از تکنیکهای یادگیری ماشین به طور گسترده در مسئله طبقهبندی سرطان سینه استفاده میشود. این تکنیکها دقت طبقهبندی بالا و قابلیتهای تشخیصی موثری را ارائه میدهند. در این مقاله، سه طبقهبندیکننده مختلف، ماشین بردار پشتیبان، رگرسیون لجستیک و جنگل تصادفی برای طبقهبندی سرطان سینه ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که رگرسیون لجستیک بالاترین دقت 24/98 درصد را نسبت به سایر طبقهبندیکنندهها دارد. دانش به دست آمده از این پژوهش در بهبود روشهای فعلی یادگیری ماشین برای تشخیص سرطان سینه کمک شایانی میکند و میتواند به شناسایی زودهنگام این بیماری و بهبود قابل توجه کیفیت زندگی افراد کمک کند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Extended Reality Technology in the Fourth Industrial Revolution and Applied Fundamentals in the Automotive Industry
Mohammad Reza Saberi - Ehsan Naghashzadeh
Optimization of EDM process variables based Taguchi method on inconel 690 superalloy
Mohammad Reza Saberi - Ehsan Naghashzadeh
ارائه مدل ریاضی حهت انتخاب و زمانبندی سبد پروژه با درنظر گرفتن وابستگی متقابل میان پروژهها
مهسا صفرخانلو - سید حسن قدسی پور
مروری بر روشهای هوشمند ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان حقیقی بانک
پریوش خلیلی - مهرداد کارگری - عبدالله عشقی
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان نرم افزار های مالی بر اساس روش BWM
فاطمه جنک میری اسپلی - منیره احمدی منش
A Study on Customer Loyalty and Churn Based on the Purchased Items
Mehran Akbarpour - AmirMahdi Ghreishizadeh - Mostafa Setak
استخراج مشخصههای HMM-محور جهت پیشبینی رفتار تراکنشی مشتری با استفاده از مدل یادگیری عمیق
غزاله شهیدی - مریم توسلی سیرت - امیرحسین قبیله - علیرضا بادامچی - نرجس شفیعی بوانی - جواد نیکورزم
انتخاب تامینکنندگان پایدار با استفاده از تصمیمگیری چند معیاره و یادگیری ماشین و ادغام آن با مدل تخصیص سفارش
عباس فروزان فر - مریم رادمان - محمدعلی حسن آبادی
قیمتگذاری برای محصول دارای برچسب خصوصی با درنظرگرفتن مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت
بهاره آقاعابدی - حسین خسروشاهی - پریسا عصارزادگان
اولویت بندی محرک های زنجیره تأمین سبز با استفاده از روش سوارا و ارسته مطالعه موردی: شرکت های نساجی، غذایی، داروسازی، روشنایی و بسته بندی
فرشاد کاوه - فاطمه کیانی - هادی شیرویه زاد
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.2