0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها
قیمتگذاری دادهمحور بر مبنای پیشبینی تقاضا با استفاده از روشهای یادگیری ماشین
نویسندگان :
فاطمه زهرا خسروشاهی
1
نفیسه صدقی
2
1- دانشگاه صنعتی شریف
2- دانشگاه صنعتی شریف
کلمات کلیدی :
قیمت گذاری داده محور،عدم قطعیت تقاضا،پیش بینی تقاضا
چکیده :
در این مقاله مسئله قیمتگذاری داده محور محصولات در شرایط عدم قطعیت در پیش بینی تقاضا بررسی می شود و نوعی رویکرد جدید در این مورد معرفی میگردد. با توجه به اینکه تعیین قیمت مناسب منجر به افزایش فروش محصولات ، افزایش وفاداری مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت خواهد شد، این مسئله از اهمیت بالایی برای شرکت ها برخوردار است. یکی اصلیترین چالشها برای قیمتگذاری محصولات وجود عدم قطعیت در تقاضای آنها است. هرچند روش های پیش بینی که در علم آمار و یادگیری ماشین توسعه داده شده است کمک شایانی به پیش بینی تقاضا و قیمتگذاری داده محور کرده است، با این حال به دلیل عدم قطعیت در تقاضا همواره این خطر برای شرکت ها وجود دارد که با تخمین نادرست تقاضا، قیمتی را ارایه دهند که با قیمت بهینه فاصله زیادی دارد و منجر به از دست رفتن سود بالقوه شرکت شود. در این پژوهش سعی شده است تا به منظور افزایش اعتبار قیمتهای ارائه شده بر مبنای پیشبینی تقاضا، به جای پیشبینی نقطهای از روشهای پیشبینی توزیع استفاده شود. بدین منظور، ابتدا با استفاده از روش جنگل رگرسیون چندکی، توزیع تقاضای محصولات تخمین زده میشوند و سپس قیمتگذاری براساس توزیع پیشبینی شدهی تقاضا انجام میشود. نتایج عددی نشان میدهند که قیمت ارائه شده با این روش، در مقایسه با قیمتی که از طریق تخمین نقطهای تقاضا به دست میآید، دارای اعتبار بیشتری بوده و در نتیجه سودآوری بیشتری را در شرایط عدم قطعیت برای شرکتها به همراه خواهد داشت.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مکانیابی شعب بیمه براساس روش استدلال شواهدی و بهترین- بدترین فازی، مورد مطالعه: دفتر بیمه در شهرستان دامغان
سمیرا مسلمی - محمدعلی پیرایش
A fuzzy multi-objective optimization model in the sustainable closed-loop food supply chain: A case of protein products
Mojtaba Yarahmadi - Seyed omid Hasanpour Jesri
Designing a dairy products supply chain network with cross-dock process scheduling
Mahdi Keramati - Seyed Omidi Hasanpour Jesri
Designing a multi-period, multi-product MILP model with inventory and shortage system to optimize the product mix (case study: one of the four major lubricant manufacturing companies in Iran)
Mohammad Reza Nemati - Mehrdad Kargari - Ehsan Nikbakhsh
ارائه مدلی برای ارزیابی کارایی با استفاده از کارت امتیازی متوازن در محیط رقابتی : مطالعه موردی صنایع فولادی ایران
منصور عابدیان - سید محمدرضا داوودی - حسین قائمیان
ارایه مدل پیش بینی بیماری اوتیسم با مدل ترکیبی انتخاب ویژگی و برنامه نویسی بیان ژن
امیرحسین حریری - مانی قنبری
ارائه روشی جهت بهبود پدیده تغییرات رتبه در مدل تصمیمگیری EDAS
امین پاکزاد - حسین کریمی - محمود وحدانی
بررسی رابطه هوش هیجانی با عملکرد پروژه با نقش تعدیلگر سابقة شغلی
فاطمه جعفری نژاد - محمّدرضا اخوان انوری - کامیار رئیسیفر
تکنیک فرصت از دست رفته بر مبنای فاصله در فضای مختصات قطبی (OPLO-POCOD) و مدل سروکوال ابزاری نوین در تحلیل و ارزیابی عملکرد سازمان های خدماتی: مطالعه موردی ( هتل های پنج ستاره مشهد)
رضا شیخ - سهیلا صنفی - سیده سارا هاشمی مقدم
طراحی شبکه پخش دارو با در نظر گرفتن عدالت اجتماعی و پیشگیری از اختلال
زهرا خوجه - محمد مهاجر تبریزی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.7.6